Så skapar du en säljande reklam

Det krävs mer än att bara marknadsföra när man vill få sitt företag att stå ut i mängden. Enormt mycket resurser läggs på hur kunden uppfattar reklamer och vad för reklam som fungerar på olika målgrupper. Det är mycket som ska in – det psykologiska hos kunden, vem kunden faktiskt är, vad man vill förmedla, hur det ska förmedlas, hur det ska se ut och en massa, massa fler punkter som alla tillsammans bildar en säljande reklam som lockar till sig kunder och får dem nyfikna på företaget och dess produkter.

Samtidigt som man måste tänka på allt detta så måste man även tänka på hur ens produkt (eller företaget) ses efter att reklamen är ute i det allmänna. Medan det förstås alltid är bra att synas så ska man skall också synas på ett visst sätt – nämligen på ett bra sätt. Bara för att den nya reklamen lockar till sig kunder så betyder inte att kunden kommer att köpa produkten, och mycket av detta kan bero på hur reklamen har kommunicerats och hur den uppfattats. Glöm aldrig att en reklam förmodligen är den potentiella kundens första insyn till företaget och dess första relation till den produkt som ska säljas

Hur bör en reklam vara utformad?
http://micco.se/2011/10/det-du-formodligen-tror-ar-bra-reklam-ar-inte-sa-bra-som-du-tror/ kan du läsa en artikel om marknadsföring och reklam samt nyttig information med en hel del tips och myter som cirkulerar runtom vad en reklam bör vara egentligen. En säljande reklam kan förstås bero även mycket på tur. Visst ligger det en hel del vetenskap om marknadsföring och vad för typer av reklam som påverkar oss till att köpa diverse produkter, men sen finns det de reklamer som är så pass kreativa och lyckas slå enorm bra till en stor mängd kunder, även kunder utanför företagets inriktade målgrupp.

Just målgruppen är viktig för att det är målgruppen som definierar kunden, och ju större målgruppen är desto fler potentiella kunder finns det – men man måste vara realistisk med de produkter man köper. Att bredda sin målgrupp hur långt som helst fungerar inte för att grundläggande intresse måste finnas hos kunden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *